Ceritera Blog Oke~~~!!!

Wednesday, April 13, 2011

Saye ketagih dengar lagu ni~~!!



Belahan Jiwa by DOT


Lembut belaian kasihmu tak’kan terganti
Tak ada yang bisa sepertimu
Aku disini sendiri berteman sepi
Terpisah jarak kau dan aku

Hanya bayangmu yang menemani

reff:

Kaulah…Belahan jiwaku
Kaulah…Curahan hatiku
Kaulah…Cahaya hidupku
Kaulah…Segalanya

Rasa itu mungkin akan hadir kembali
Bila kau ada disini
Temanilah aku lagi
Back to reff:

Tak’kan pernah terganti
Tak ada yang bisa sepertimu




Saturday, April 9, 2011

Ujian Rujukan Norma & Ujian Rujukan Kriteria

Konsep Pengujian dan Penilaian


Pada umumnya, ujian dibina untuk memenuhi dua tujuan utama:

1.     membanding kebolehan antara pelajar – Rujukan
Norma

2.     menentu status – Rujukan Kriteria
  
Ujian Rujukan Norma (URN)

Fungsi utama ujian rujukan norma (URN) ialah untuk membandingkan pelajar di antara pelajar di dalam sesuatu bidang, sifat atau kemahiran yang diuji di dalam ujian itu. Markah ujian hanyalah dapat ditafsirkanazizi290107.jpgmelalui perbandingan prestasi seseorang pelajar dengan prestasi kumpulan tertentu yang mengambil ujian yang sama.

Ujian rujukan norma yang baik dapat mendiskriminasikan pelajar. Ia seharusnya boleh membezakan pelajar yang terpandai daripada pelajar yang kedua terpandai dan pelajar kedua terpandai daripada pelajar yang ketiga terpandai dan seterusnya. Oleh itu ujian jenis ini mengandungi soalan-soalan yang sederhana kesukarannya kerana soalan-soalan yang sederhana kesukarannya mempunyai kuasa diskriminasi yang lebih tinggi.

Ujian-ujian pada peperiksaan UPSR, PMR, SPM, dan STPM yang melibatkan bilangan pelajar yang banyak adalah ujian rujukan norma.

Taburan Skor Ujian Rujukan Normal

 Ujian Rujukan Kriteria (URK)

Ujian rujukan kriteria (URK) dibina untuk menentukan status seseorang pelajar dalam sesuatu bidang, sifat atau kemahiran berbandingkan dengan pengetahuan atau kemahiran yang telah ditetapkan kriterianya. Markah yang dihasilkan mengelaskan pelajar kepada kategori:

1.               telah menguasai atau

2.               belum menguasai.

Oleh itu pada ujian rujukan kriteria, perbandingan antara pelajar tidak timbul.

Contoh ujian rujukan kriteria ialah seperti ujian menaip bagi jurutaip. Ujian seperti ini mempunyai tiga bahagian penting, iaitu (1) tugasan, (2) syarat, dan (3) piawaian.

Contoh ujian menaip:
Tugasan :                 Boleh menaip 10 muka surat
Syarat     :                Mengguna mesin taip elektrik
Piawaian :                1.     Kelajuan menaip 50 psm atau lebih
                                   2.     Kesilapan ejaan 2 perkataan atau  kurang pada setiap muka surat.



                 Perbezaan Ujian Rujukan Norma dan Ujian Rujukan Kriteria


Perkara

Ujian Rujukan Norma

Ujian Rujukan Kriteria

 Konsep

 Ujian yang relatif yang menggambarkan  prestasi kumpulan murid dalam graf yang normal.

 Ujian rujukan yang menentukan peringkat pencapaian individu berdasarkan kriteria tertentu yang telah ditetapkan.

 Tujuan

 i.    Membandingkan prestasi antara murid atau kumpulan.
ii.     Menentukan murid sama ada lulus, gagal, cemerlang dan sederhana.
iii.    Memilih murid untuk tujuan pengiktirafan – sijil
 i.         Menentukan tahap penguasaan sesuatu kemahiran yang telah dipelajari mengikut kriteria yang telah ditentukan.
ii.       Memperbaiki pengajaran dan pembelajaran berdasarkan keputusan ujian.


Ciri-ciri Soalan


Bermula dengan soalan yang mudah kepada lebih sukar dan mempunyai diskriminasi yang tinggi


Soalan yang hampir sama peringkat kesukaran dengan berpandukan objektif pelajaran.

Ciri-ciri ujian

Penentuan pangkat, gred bagi menentukan kelulusan murid pelbagai peringkat.


Tiada gred ditetapkan dan memadai penyataan lulus gagal.


Kandungan cakupan

Meliputi topik pembelajaran yang lebih luas

Tertumpu kepada topik-topik tertentu yang lebih khusus.


Contoh ujian

Peperiksaan akhir penggal, UPSR,  PMR, SPM, STPM

Ujian pendek, tugasan, latihan, soal jawab dalam bilik darjah.

Friday, April 8, 2011

Exam

Exam da Tibe!!!! Jom kite Berjuang Untk sem nie...chaiyok2..wlpun aku nie agk mls sgt2 nk studi..waaa...nape ade exam!!.taw2 je la..saye mls gile nie..xde mood..huhu..tp kite layan jep la...

                 Subjek                           Tarikh                     
PPK( masalah pembelajaran            11/4/11               
Pengurusan Tingkah laku                 13/4/11                        
Kepelbagaian pelajar                       20/4/11             
Manusia & Cabaran Global              22/4/11            
Falsafah & Isu Pendidikan Khas       25/4/11                               
Teknologi Pendidikan                       28/4/11                                           

Ku TakuT kau Hilang..



video



Lirik Lagu Ku Takut Kau Hilang - The Times 

Ku takut kau hilang
Jadi bayang-bayang
Sesat dalam lurah yang gelap
Tiada udara

Ku takut kau hilang
Dalam ribut taufan
Entah mengapa cepat berubah
Ternyata kau lemah

Madu atau racun normamu
Bunuh saja kecil hatiku
Awan mendung telah berarak
Nafas mula segar kurasa dunia

Ku takut kau hilang
Karam di lautan
Dipukul ombak dihempas badai
Hilanglah arahnya




Besday Gurl :4 April 2011.

  Besday Gurl...Hepi Busday Nurul Kaizura..Sweet 22!!!... Malam besday gurl aku ng Farah..menggila kot..terlalu private untuk d ceritakan d snie...ape pun..aku da genap 22 tahun!! yehaaa..da ley kawen kot!!! jum2...gatai beboner..actually..aku xmo kawen lg lah..still nk hbskn studi nie dlu...capai impian aku...


.
Besday tahun nie..penuh ng air mata..

sedey siot tahun nie!!!!

Apa yg wat aku sedey:
-Home sick sgt2..winduu kt ma...
-stress ng asaiment yg xsiap2
-xmo exam..nk alek jep.

n sebb yg plg aku sedey:

Idham Zulfazlee terlelap..12:30 bru dia kol aku..huwaaaaaa....then berlaku lah drama-drama sebabak...
 Nurul kaizura tentulah mengamok sakan!!!..seyes..saye xske besday tahun nie!!!



                     
Tp membe2 still raikan besday aku..thanks kowank..sem dpn kite akn berpisah..semu da pindh kolej!!! jdkan kngn selma 2 tahun di zaba ni sesuatu yg indah!!!..wlpun aku ske plan bnda2 buruk mse besday kowank..kowank xbls balek pun..thanks a lot!!!


Hepi Busday Jue!!!!